kolmapäev, jaanuar 21, 2009

Meie ei saa


Kui ma täna hommikul paar minutit pärast kuut Dagens Nyheteri unise peaga lahti lõin, vaatas selle kolmandalt leheküljelt vastu kõrval olev reklaam. Kuna esikaanel naeratas Barack Obama, kes eile teatavasti ametisse vannutati, mõjus see foto üsna kontrastse ja (minu jaoks) äratavana. Reklaami eest on tasunud Vabariiklik Ühendus, mis on võtnud oma eesmärgiks, et Rootsist peab kuningakojast loobuma. Ehk siis ameeriklased võivad julgesti öelda: Yes we can!, st. ka must mees võib saada riigipeaks. Rootslastel tuleb aga leppida: No we can'tiga, sest mustanahalist troonipärijat Rootsi ilmselt kunagi näha ei saa.

Rootslastel ei ole vist tegelikult kuninga vastu eriti midagi - kui ta vaid düsleksik ei oleks. Aga Victoriast oodatakse väga palju ning tundub, et ta on ka oma tulevasse kuninganna rolli sedavõrd hästi sissekoolitatud, et temas tuleb hiilgav riigipea. Victoriat on ju lapsest peale kuningannaks kasvatatud ja tänu sellele on ta näiteks olnud praktikal ÜROs ning omandanud muid kogemusi, mis riigipeana kindlasti kasuks tulevad. Toomas Hendrik Ilvese kohta pole mul ühtegi halba sõna öelda, aga kes garanteerib, et Eesti järgmine president suudab ka meid sedavõrd edukalt rahvusvaheliselt esindada. Nii et ma ise ei ole küll üldse kindel, et ma soovitaksin rootslastel kuningakojast loobuda, isegi kui neid selleks väga veenvate argumentidega üles kutsutakse.