pühapäev, august 17, 2008

Viis aastat hiljem

Täna viis aastat tagasi tulin Rootsi doktorantuuri. 17. august 2003 oli nagu tänagi pühapäev, kui ma Regina Balticaga Stockholmi sadamasse saabusin. Ma olen liiga laisk, et järjekindlalt päevikut pidada (nagu ka selle veebipäeviku ebaregulaarsusest võib järeldada), ent esimesel paaril Stockholmis veedetud päeval kribasin siiski üles mõned kiired esmamuljed. Mõned katked neist:

"Laevale tuli mulle vastu üks mu kooli doktorante Fredrik. Selline pikk, blond, parajalt priske rootslane. Istutasin ennast tema Volvosse - kuhu mujale - ja sõitsime Fredriku tüdrukut peale võtma. /.../ Tütarlapse nimi oli Vicky, ema poolt eestlane, aga eesti keelt ta ei oska. /.../ Sõitsime kolmekesi kuningalossi lähedale ja sõime hommikust. Fredrik võttis prae, mina tellisin omale singi-juustu võileiva, mis maksis 25 SEKi. Eestis võiks selline asi maksta umbes 10-15 EEKi ehk siis 6-9 SEKi. /.../ Vicky küsis, kas keegi on mulle kunagi öelnud, et ma sarnane näitleja Edward Nortoniga (Fightclub). Ei, seni ei olnud seda mulle öeldud. Teet Margna ja Venno Loosaarega on mind küll sugulaseks peetud, aga rootslased neid kahte ju ei tea."

"Eilne päev oli tegelikult päris lahe, sain suure hulga siinsete doktorantidega tuttavaks. Ja rea olulisi näpunäiteid. /.../ Majanduses tuleb kursustega koguda 80 punkti, mitte 60 nagu muudes distsipliinides. See on tegelikult päris suur küsimus ja eeldab väga head rootsi keele oskust, sest Stockholmi ülikoolis on paljud kursused rootsikeelsed. /.../ Mul on veel väga kõvasti vaja pingutada, aga ma loodan, et aasta pärast räägin rootsi keelt enam-vähem vabalt."

"Põrandale oli keegi nätsu jätnud, avastasin selle alles siis, kui sinna sisse olin astunud. Mul on köögikapis umbes 10 lusikat ja kahvlit ning umbes 8 nuga, millest 5 on täiesti kummalised (ülilühikese tera ja pika käepidemega - kes küll selliseid ostab)."


Viis aastat hiljem on Fredrik endiselt doktorant, Rootsi hinnatase ei valmista mulle enam ammu mingit shokki, sest Eesti oma on vahepeal megakiiresti tõusnud. Rootsi keelt valdan vabalt, võin vist üsna kelkimata öelda ning ühikas, mille põrandal ma nätsu sisse astusin, olen ammu ära kolinud. Ja nugade kollektsioon on ka hoopis teine... :-)