teisipäev, juuli 08, 2008

Roosad ja rohelised autod


Eelmisel laupäeval avati Stockholmis esimene elektriautode laadimise tankla (vt foto, allikas ja kopirait www.dn.se). Linnavõimud prognoosivad, et keskkonnanõuete karmistumise ja autoomanike suurema keskkonnateadlikkuse tõttu kasvab järgmise kümnekonna aasta jooksul elektriautode ja hübriidautode arv järsult. Hübriidautode all mõeldakse sedasorti liikureid, mida saab tankida nii elektri kui ka näiteks etanooliga.
Stockholmi ambitsioon on muutuda üheks maailma juhtivaks linnaks just elektriautode soosimise alal. Hetkel annab linna elektriautod küll kaheksa käe sõrmedel üles lugeda, aga kui tankimisvõimalused avarduvad, siis ehk tuleb ka autosid juurde, loodavad linnavõimud. Linlaste suhtumine elektriautodesse olevat väga soosiv: ühe uuringu järgi nõustuvat 68% elanikest, et kesklinn võikski jääda vaid elektriautodele.
Üldse on 'roheliste' sõidukite teema Rootsis praegu väga kuum: juba mõnda aega maksab riik nö keskkonnaautode ostjatele 10 000 SEKi autohinnast tagasi, samuti on keskkonnaautod vabastatud Stockholmi ummikumaksust. Majandusminister räägib neil päevil sageli uutest maksuvabastustest (ja mõnede olemasolevate kaotamisest).
Selle kõige taustal tundub Eesti väga ajast mahajäänud: paari kuu eest panid ju sotsid ette maksustada luksusautod, ent see 'roosa automaks' sai hävitava hinnangu nii teistelt poliitikutelt kui ka autoomanikest valijatelt. Väidetavalt on Eesti Leedu kõrval ainus Euroopa Liidu liikmesriik, kus sedasorti maksu ei eksisteeri. Ent paistab, et võimalus omada head 'lääne' autot on endiselt liiga uus ja ahvatlev, et (isegi vaid) luksusautode maksustamisest Eestis asja võiks saada.